fredag 19. oktober 2012

Gir ansatte poeng for å blogge, bra eller dårlig?

Vi leste en artikkel om bedrifter som gir ansatte poeng for å blogge, kontra det å få gjort vanlige arbeidsoppgaver. Artikkelen tar for seg både gode og negative sider omkring denne tilleggsoppgaven på arbeidsplassen for å fremme konkurranseinstinktet og vinnerlysten. De bruker dette for å fremme internettbruk blant ansatte, og for å heve kompetansen deres. De bruker virkemidler som belønning ved å dele ut reise for to hvert kvartal. Det dukker opp flere ulike synspunkter på hvorvidt dette er konstruktiv eller negativ bruk av arbeidstiden, noen mente at dette fort kunne bli en tidstyv. Når man bruker belønning som virkemiddel kan man fort bli så ivrig for å vinne at man glemmer å få gjort de egentlige arbeidsoppgavene, sier Andreassen. Man kan også ofte føle på et tidspress, men det virker som de ulike bedriftene tar høyde for at hver enkelt ansatt er forskjellig, og at de gjerne trenger noe hjelp for å nå opp på samme nivået som de andre. Her har vi eksempler på:

Spillteori

Konseptet kalles «gamification», fordi det baserer seg på spillteori og bruker elementer som poeng og virutelle medaljer som virkemidler.


Statushierarki

Selv om tanken bak blant annet er å engasjere de ansatte mer, tror Andreassen det fort kan gjøre at ansatte konkurrerer mot hverandre heller enn med.
Smarttelefoner gir flere musesyken -  Her snakker vi om to instinkter, vinnerinstinktet og samleinstinktet, hvor det å samle mest poeng gir en vinner. Det kan lett føre til et statushierarki og en konkurranse som ikke er gunstig for teamfølelsen og de felles målene man har i en bedrift. Dersom ansatte ikke ønsker å være så aktive og synlige, vil de bli stigmatisert som passive, selv om de fortsatt gjør jobben de skal gjøre, Andreassen.

Kommentar til eksempelet:

Man kan nok gjerne se en gjenganger av statushierarki mener ene personen. Derfor er det nok litt negativt å fremme slikt på en arbeidsplass, fordi enkelte kan kanskje oppleve nederlag fordi de enten ikke mestrer det eller at de ikke har like mye tid til å skrive like mange inlegg og artikler som andre. De ulike ansatte kjenner nok på at det blir merarbeid, iforhold til nettopp det med tilleggsoppgaver på arbeidsplassen.

Bedriften har nok en god grunntanke omkring det, men det kan jo fort gi de som allerede er flittige brukere av nett og sosiale medier ett fortrinn iforhold til de som ikke har det.


Dette er ment som en virtuell high five.

Jeg syntes nok det kunne vært spennende å teste ut dette på en evntuell arbeidsplass, men jeg har jo erfaring med sosiale medier og bruk av internett, å ser på det som særdeles nyttig i det moderne samfunnet vi lever i idag, men vi er jo alle ulike og det skal være rom for ulike meninger.




Her kan dere lese artikkelen selv:
http://www.bt.no/jobb/Gir-ansatte-poeng-for-a-blogge-2767762.html

1 kommentar:

  1. Godt skrevet, Siv!Det virker kanskje litt spennende å blogge på arbeidsplassen, men det bør aldri gå utover de egentlige arbeidsoppgavene. Jeg tror nok at de som er unge har en fordel med å dele på sosiale medier.De eldre kvier seg nok litt mer....

    SvarSlett